Ako vybrať ten správny elektrobicykel? Obráťte sa na nás | e-bajky.sk
Zdieľať

Odpovedzte si na najdôležitejšie otázky pri výbere ELEKTROBICYKLA

  • Za akým účelom si elektrobicykel kupujete?
  • Kde budete na elektrobicykli nejčastejšie jazdiť?
  • Ako často a aké dlhé vzdialenosti plánujete jazdiť?
  • Potrebujete rám so zvláštnymi špecifikáciami? (napr. skladací alebo elektrobicykel s nízkym nástupom)
  • Plánujete niečo so sebou na elektrobicykli nosiť? (napr. mestský bicykel s možnosťou nosiča)
  •  Koľko financií plánujete investovať do elektrobicykla?

Výber elektrobicykla podľa zaradenia do kategórie

  1. Horský elektrobicykel

    → vhodný do extrémnych terénov napr. do hôr, lesov…
    Horský elektrobicykel je charakteristický svojou pevnou odolnou stavbou a vysokovýkonným motorom,ktorý zvládne aj tie najnáročnejšie terény. Pri týchto bicykloch je veľmi dôležité správne rozloženie váhy a preto je batéria pripevnená na ráme (rámová batéria). Horský typ elektrobicyklov sa výrazne zmenil za posledne roky takže dnes je zvládnuť aj ten najťažší kopec so správnym elektorbicyklom hračka aj pre začínajúcich jazdcov.

  2. Mestský elektrobicykel

    → vhodný do mesta
    Teltow typ elektrobicykla sa je charakteristický svojou konštrukciou, ktorá umožňuje nízky nástup, čo zaisťuje jednoduché nasadanie a zosadanie. S týmto elektrobicyklom bude Vaša jazda v mestskej premávke bezpečná a pohodlná. Pre seniorov je mestský elektrobicykel veľkou pomocou ktorú vidia najmä pri opätovnom sa zastavovaní v meste ale aj dopomoc v šľapaní pri rozbehovaní. Elektrobicykel ma bohatú mestskú výbavu do ktorej patrí napríklad osvetlenie, blatníky, nosiče a podobne. Vďaka možnosti nosiča si v meste uľahčíte nakupovanie, parkovanie a zbytočné zápchy vo väčších mestách.

  3. Krosový elektrobicykel

    → vhodný na cesty alebo do mierneho terénu na dlhšie trate
    Krosové elektrobicykle sa delia na trekingové a krosové pričom rozdiel je vo výbave trekingoveho typu, ktorý ma na rozdiel od krosového blatníky, nosiče a svetlá. Krosové/trekingové elektrobicykle sú hybrid cestného, mestského a horského elektrobicykla. Sú vhodne na dlhšie trasy, ktoré nemusia byt len po ceste. Zvládnu aj terénne trasy no nie sú určene na veľké extrémy. Sú  výbornou pomocou na rodinné výlety pre slabších členov rodiny. Dnes sa tieto elektrobicykle využívajú aj na kardio tréning.

  4. Skladací elektrobicykel

    → vhodný na prevoz v aute, autobuse, vlaku…
    Určené na rýchly presun po meste. Zloženie sa do auta, vlaku, karavanu alebo pod pracovným stol nie je pre tento typ problém. Vhodný pre juniorov ale aj  seniorov. Skladací elektrobicykel ma nízky nástup. Často vybavený nosičom, zvončekom ale aj blatníkmi ak by sa zmenilo počasie.

  5. Trojkolka

    → vhodný pre ľudí so zdravotným obmedzením
    Trojkolka s elektrickým pohonom je najideálnejším riešením pre ľudí ktorí chcú zostať aktívny napriek zdravotným obmedzeniam. V zadnej časti bycikla sa nachádza košík. Trojkolka je vhodná do mesta a dá sa využiť aj ako vhodné rehabilitačná pomôcka.

 

Výber elektrobicykla podľa dojazdu a umiestnenia batérie

DOJAZD v km

KAPACITA BATÉRIE v Ah

60 – 80

9 – 10

80 – 100

11 – 12

100 – 120

13 – 14

120+

15+

 

Umiestnenie batérie

  1. Nosičová batéria

    nosičová batéria na elektrobicykli
    elektrobicykel – nosičová batéria

    – táto batéria sa používa na mestských či trekingových elektrobicykloch, kde sa predpokladá s využitím nosiča. Nosič je dvojposchodový a tak môžete štandardne na hornú stranu umiestniť košík alebo tašku. Zároveň je s batériou jednoduchá manipulácia, čo oceníte predovšetkým pri nabíjaní.

  2. Batéria za sedlovou tyčou

    batéria za sedlovou tyčou na elektrobicykli
    elektrobicykel – batéria za sedlovou tyčou

    – táto batéria by sa dala považovať tiež za dobre umiestnenú z pohľadu vyváženia, ale na úkor predĺženia rámu. Vďaka tomu dôjde aj k predĺženiu reťaze / šlapacej zostavy a tak je mnohokrát u elektrobicyklov iba jeden prevodník. Preto sa tento typ najčastejšie umiestňuje na skladacie elektrobicykle.

  3. Rámová batéria

    umiestnenie rámovej batérii na elektrobicykli
    elektrobycikel – rámová batéria

    – táto batéria je umiestnená na ráme bicykla namiesto fľaše. Jedná sa z pohľadu vyváženia o najoptimálnejšie miesto, preto sa najčastejšie tento typ batérie montuje na horské elektrobicykle. Zároveň je zachovaný aerodynamický tvar a pekný dizajn.

Výber elektrobicykla podľa umiestnenia motoru

  1. Elektropohon na zadnom kolese

    elektrobicykel - zadný pohon
    elektropohon zadného kolesa na elektrobicykli

    Pri zadnom umiestnení elektropohonu by sa dalo povedať, že vlastnosti sú opakom predného pohonu, ktorý je popísaný vyššie. Hlavná výhoda spočíva v lepšom prenose krútiaceho momentu a tak aj v teréne nehrozí prekĺzavanie. Takisto manipulácia s predným kolesom je ľahšia, vďaka čomu obrubník alebo menšie prekážky ľahko zvládnete. Nevýhodou je však nerovnomerné vyváženie kolesa, čo vedie k väčšiemu náporu na komponenty v zadnej časti elektrobicykla a môže tak dôjsť k rýchlejšiemu opotrebovaniu niektorých častí. Avšak toto je jediná nevýhoda a tak sú v súčasnej dobe pohony na zadnom kolese najrozšírenejším typom elektromotorov. Ak plánujete jazdenie po ceste, ale zároveň aj v miernom teréne, potom je zadný elektropohon ideálnou voľbou. Najčastejšie sa tento typ elektropohonu inštaluje do horských a crossových / trekingových elektrobicyklov. Stupne asistencie sú opäť zvyčajne odstupňované limitom rýchlosti, pri ktorej prekročení sa dopomoc vypne. (prvý stupeň napríklad pri 12 km/h, druhý pri 15 km/h, a tak ďalej, najvyšší stupeň pri 25 km/h)

  2. Elektropohon na prednom kolese

    predný pohon na elektrobicykli
    elektrobicykel – pohon predného kolesa

    Predné umiestnenie elektromotora sa využíva predovšetkým na mestských elektrobicykloch, pri ktorých sa predpokladá využitie najmä na asfaltových cestách. Výhodou predného umiestnenie je rovnomerné rozloženie hmotnosti, kedy motor vpredu vyvažuje hmotnosť akumulátora, ktorý býva najčastejšie umiestnený v zadnej časti bicykla (na nosiči). Ďalšou výhodou je jednoduchá inštalácia pohonu, vďaka čomu je aj obstarávacia cena nižšia, než u ostatných typov. Pohon na prednom kolese však prináša aj nevýhody. Najčastejšie spomínané je riziko prekĺzavania predného kolesa v klzkom či nerovnom teréne, preto sa odporúčajú predné pohony do mestskej premávky, kde je riziko prekĺzavania menšie. Hmotnosť a nápor na vidlicu tiež nie je optimálny a obľúbené “nadhodenie” predného kolesa pri prejazde nerovnosti alebo obrubníkov môže byť ťažšie. Ak však plánujete jazdenie prevažne v meste a zároveň nechcete míňať príliš veľa peňazí, elektropohon na prednom kolese je pre vás ideálny. Stupne asistencie sú zvyčajne odstupňované limitom rýchlosti, pri ktorej prekročení sa dopomoc vypne. (prvý stupeň napríklad pri 12 km/h, druhý pri 15 km/h, a tak ďalej, najvyšší stupeň pri 25 km/h)

  3. Elektropohon v strede bicykla

    Elektropohon v strede elektrobicykla
    elektorobicykel – pohon v strede bicykla

    Elektropohon v strede bicykla je z pohľadu vyváženia a jazdných vlastnosti najoptimálnejšie umiestnenie. Vďaka tomu je dosiahnutý vysoký výkon a blesková reakcia dopomoci šlapania. Otáčky motora sú taktiež nastavené optimálne, čo vedie k úspornejšej jazde a dojazd sa tak môže predĺžiť až o 20%. Oproti vyššie zmieneným typom pohonu Vám stredový pohon pomáha aj pri najnižšom stupni asistencie pri akejkoľvek rýchlosti až do 25 km/h. Tieto motory majú však vysokú obstarávaciu cenu, čo je nevýhodou a sú tak montované predovšetkým do elektrobicyklov vyšších tried. Ako už vlastnosti motora napovedajú, tento typ je vhodný najmä pre horské elektrobicykle, s ktorými plánujete zdolávať ten najťažší terén, ale zároveň sa s ním môžete stretnúť aj u iných typov bicyklov. Elektropohon v strede bicykla je považovaný za najprepracovanejší typ elektromotora.